سرخط خبرها

آموزش و پرورش خراسان رضوی: دنبال نقض رای دیوان عدالت اداری برای برگزاری آزمون ورودی پایه نهم هستیم

  • کد خبر: ۱۹۱۷۳۴
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
آموزش و پرورش خراسان رضوی: دنبال نقض رای دیوان عدالت اداری برای برگزاری آزمون ورودی پایه نهم هستیم
همه‌چیز با یک شکایت شروع شد. ماجرا به شکایت یک شخص به دیوان عدالت اداری برای برگزاری آزمون ورودی به مدارس استعداد‌های درخشان در پایه نهم برمی‌گردد. در پی این شکایت رأی به نفع آن فرد صادر شد.

به گزارش شهرآرانیوز، بر پایه این رأی آزمون استعداد‌های درخشان که برای پایه هفتم برگزار می‌شد در پایه نهم نیز باید برگزار شود. در حالی که تا پیش از این دانش‌آموزان فقط برای پایه هفتم آزمون ورودی می‌دادند.

والدین دانش‌آموزان سمپادی این شکایت را به حضور مافیای تست‌زنی و هوش ارتباط می‌دهند و معتقدند پشت پرده این شکایت، صف‌کشی مافیای آموزشی برای کشاندن کنکور و تست‌زنی به مقاطع پایین‌تر است. باتوجه به حساسیت والدین برای پرهیز از ورود دانش‌آموزان به جریان رقابتی و مافیای آموزشی، نام والدین دانش‌آموزان سمپادی که با آن‌ها گفتگو شده نزد روزنامه محفوظ می‌ماند و از نام خانوادگی مستعار استفاده می‌شود.

چرا سمپاد شکل گرفت؟

سخایی، مادر یکی از دانش‌آموزان نخبه و سمپادی است. او برای ماجرای ورود دیوان به موضوع مدارس سمپاد، نگاهی گذرا به گذشته و آنچه اتفاق افتاده است، دارد.

او به فلسفه شکل‌گیری مدارس سمپاد اشاره دارد و می‌گوید: این مدارس برای آموزش دانش‌آموزان نخبه و آماده‌سازی آن‌ها برای حضور در عرصه‌های علمی و تحقیقاتی کشور تشکیل شده است. اصل و پایه این مدارس بر این محور استوار است که نظام آموزش‌وپرورش از همان پایه دانش‌آموزان نخبه را شناسایی و تربیت کند. در این مسیر نیز آموزش‌وپرورش و والدین هزینه‌های بسیاری می‌کنند.

آزموده را آزمودن خطاست

او در ادامه بیان می‌کند: حالا بر اساس شکایت یک فرد، دیوان عدالت اداری این‌گونه رأی صادر کرده است که این آزمون جدا از دوره اول متوسطه، برای دوره دوم متوسطه نیز تکرار شود.

این مادر دانش‌آموز، برگزاری آزمون دوباره سمپاد در مقطع نهم را نوعی برباد دادن سرمایه می‌داند و می‌گوید: برای هرکدام از دانش‌آموزانی که در مدارس سمپاد درس می‌خوانند دولت هزینه بسیاری می‌کند بنابراین برگزاری دوباره این آزمون و دادن استرس به والدین و دانش‌آموزان به‌نوعی هدر‌رفت سرمایه‌هایی است که برای این دانش‌آموزان شده است. به عبارت دیگر آزموده را آزمودن خطاست.

مافیای آموزشی در پی تست‌زنی در مقاطع پایین

توضیحات یکی دیگر از والدین فراتر از اتفاقات افتاده برای فرزندش است. توکلی، اطلاعات جامع و کاملی را در قالب بند و قانون توضیح می‌دهد: سال ۱۴۰۰ هیئت امنای مدارس سمپاد مصوبه داشت که دانش‌آموزان پس از کسب نمره قبولی در آزمون سمپاد می‌توانند شش سال بعدی را در این مدارس تحصیل کنند با این شرط که معدل آن‌ها ۱۸ به بالا باشد.

تأکید او برای ضرورت نقض رأی دیوان است. او می‌گوید: اگر به این رأی نگاه کنیم از هر جهت دارای مشکل است. باید بدانیم قرار است با این رأی چه چیزی را به دست بیاوریم. دانش‌آموزی که در این مدارس تحصیل می‌کند از نظر سطح تحصیلی با سایر دانش‌آموزان متفاوت است؛ بنابراین سطح آموزش دانش‌آموزان مدارس سمپاد از نظر علمی معادل دانش‌آموزان مقاطع بالاتر است.

نکته دوم آنکه آموزش و کتاب‌هایی که در این مدارس ارائه می‌شود با سایر دانش‌آموزان متفاوت است. پایه و اساس تحصیل دانش‌آموزان در این مدارس تحقیق و پژوهش است. دانش‌آموزی که چند سال کار تحقیقی انجام داده است دوباره باید خودش را برای آزمونی تستی به منظور ورود به پایه بالاتر آماده کند. این اتفاق با افت دانش‌آموزان و دور شدن آن‌ها از فضای تحقیقی همراه است.

او در ادامه بیان می‌کند: حضور مستمر دانش‌آموزان سمپادی در دوره‌های اول و دوم متوسطه دلیل مهمی دارد و آن هم این است که دانش‌آموز در دوره اول متوسطه با شرایط کار‌های علمی و پژوهشی آشنا می‌شود؛ بنابراین این دوره سکویی برای پرش دانش‌آموز به حوزه‌های علمی و شرکت در رقابت‌های المپیادی است. حال با این شرایط و درست زمانی که دانش‌آموز آماده این جهش می‌شود او را وارد گود تست‌زنی می‌کنیم.

چشم طمع مافیای کنکور به سمپادی‌ها

علیزاده، از دیگر والدین دانش‌آموزان است. او در کنار تمام نکته‌هایی که دو مادر قبلی به آن اشاره کردند به موضوع مافیای کنکور اشاره دارد. این مادر دانش‌آموز مدارس استعداد‌های درخشان می‌گوید: اگر مافیای آموزشی به دوره‌های پایه آموزش ورود کند در آینده باید شاهد مهاجرت نخبه‌ها از سنین پایین باشیم.

توضیحات و دلایل او برای این ادعایش این‌گونه است: پسر من در مدرسه هاشمی‌نژاد درس می‌خواند. شاید این تصور ایجاد شود که ما برای پسرمان چقدر هزینه کرده‌ایم تا وارد این مدسه شود؟ اما این را به عنوان مادری که فرزندش از نظر هوش نخبه است می‌گویم که هوش با تمرین و تکرار و کلاس به دست نمی‌آید این اشتباه بسیاری از والدین است که می‌خواهند با جبر کلاس و امتحانات بسیار فرزندشان را وارد مدارس سمپاد کنند.

او در ادامه بیان می‌کند: مافیا هم این حساسیت والدین را فهمیده است و با دست گذاشتن روی این حساسیت و تبلیغات بسیار، سعی دارد والدین را وارد این چرخه کند. در مقابل هیچ تضمینی به والدین نمی‌دهد. چنانچه بچه قبول نشود می‌گوید فرزند شما کشش نداشته است. من خودم شاهد آن بودم که یکی از مادر‌ها برای آنکه پسرش وارد مدارس سمپاد شود ۳۰‌میلیون تومان هزینه کرد. این در حالی است که هوش با تکرار به دست نمی‌آید. تنها اتفاق این ماجرا و کلاس‌های هوش این است که دانش‌آموز بتواند از نظر روانی خودش را مدیریت کند.

گله به دادگستری

این مادر دانش‌آموز در ادامه، مافیای آموزشی را مافیایی هوشمند تلقی می‌کند و می‌گوید: هنگامی که رأی اول دیوان صادر شد برخی از مدیران کشوری آموزش‌وپرورش اعلام کردند که شرط معدل برای تداوم حضور این دانش‌آموزان در مدارس وجود دارد. با انتشار این خبر مافیای هوشمند آموزشی متوجه این موضوع شد و در ادامه شاهد آن بودیم که یک فرد دیگر دوباره به دیوان شکایت کرد و این بار موضوع را شرط معدل قرار دادند. این رویه فقط بازی با خانواده‌ها و بچه‌هایی است که باید تمرکزشان بر تحقیق باشد.

او در ادامه بیان می‌کند: با توجه به نگرانی والدین چند مرتبه با آموزش‌وپرورش جلسه داشتیم، اما آنچه که مسلم است باید یک همت جمعی وجود داشته باشد. تعدادی از والدین دانش‌آموزان استعداد‌های درخشان کشور در شهر‌های خود مقابل دادگستری رفتند تا بتوانند حق فرزندانشان و استرسی که به آن‌ها تحمیل شده را به گوش مسئولان برسانند. در استان نیز در پی آن هستیم که موضوع را با طرح نقاط ضعف به اطلاع مسئولان برسانیم و در این باره نیز در تلاشیم با مسئولان قضایی استان دیدار داشته باشیم.

ما ذی‌نفع‌تریم

رئیس مدارس استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی از اتفاقات شکل گرفته درباره مدارس استعداد‌های درخشان و طرح آزمون پایه نهم آگاه است. محمد لایقیان این را هم می‌گوید که تاکنون با والدین دانش‌آموزان این مدارس چند جلسه داشته و صحبت‎‌های آن‌ها را جامع و کامل شنیده است.

رئیس مدارس استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی به حساسیت ماجرا و پیگیری‌های آموزش‌وپرورش اشاره دارد. لایقیان با تأکید بیان می‌کند: ما ذی‌نفع‌تر هستیم و والدین این را بدانند به دلایلی از جمله پیوست‌های آموزشی، تربیتی با جدیت پیگیر این هستیم که این اتفاق رخ ندهد. او به این نکته نیز اشاره دارد که در سطح کشوری و از سوی مدیران سازمان ملی استعداد‌های درخشان این موضوع در حال پیگیری است.

تلاشمان نقض رأی است

رئیس مدارس استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی می‌گوید: متوسطه دوره اول برای ما اهمیت بسیاری دارد؛ بنابراین پیگیری‌ها و نشست‌ها تا رأی نهایی ادامه دارد. به پشتوانه پیوست‌های آموزشی و تربیتی که برای این دانش‌آموزان انجام می‌شود تلاش همه مدیران تبیین جایگاه مدارس استعداد‌های درخشان و نقض رأی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->